GEMEENTEBLADKwaliteitsborging Sociaal Domein gemeente Peel en Maas

Bekendmaking voor Sociale zekerheid | Organisatie en beleid in Peel en Maas

Geplaatst op Lokaalnieuwspeelenmaas.nl op: 19-06-2024

  1. Bekendmakingen peelenmaas
  2. GEMEENTEBLADKwaliteitsborging Sociaal Domein gemeente Peel en Maas

Sociale zekerheid | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

1.InleidingIn verband met de diverse wijzigingen vanaf 1 januari 2015 (3D’s) en ontwikkelingen aangaande externe partners zoals het Inlichtingenbureau, en de Sociale Verzekeringsbank (PGB-verstrekkingen) is het noodzakelijk een kwaliteitsborging vast te stellen. Dit is de opvolger van het heronderzoeksplan WWB uit 2009 en is aangevuld met de Wmo2015 en de Jeugdwet, waardoor dit plan sociaal domein breed is.Tussen een aanvraag/hulpvraag en beëindiging van een dossier kunnen zich tal van zaken voordoen die onderzocht moeten worden. Daartoe is geen voorafgaand en redengevend feit, signaal, grond of vermoeden vereist. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om signalen van externe partners of een herindicatie na afloop van de eerder vastgestelde indicatieperiode. Om de kwaliteit van zorg en dienstverlening te bewaken, en zo nodig te verbeteren, zijn heronderzoeken nodig. Bovendien is het wenselijk kaders om te scheppen voor de uitvoering van rechtmatigheids- en trajectgerichte heronderzoeken, waarin de aard en frequentie van betreffend onderzoek is vastgelegd.In dit plan staat per onderdeel welke –periodieke- heronderzoeken plaatsvinden en in welke frequentie. Als uit het (her)onderzoek blijkt dat aanpassing(en) van de uitkering/maatwerkvoorziening wenselijk en/of noodzakelijk is/zijn, dan wordt hiervoor een nieuw werkproces geregistreerd waarin deze aanpassing(en) uitgevoerd wordt/worden.2.Doel (her)onderzoekNaast het overkoepelende doel van de kwaliteitsborging, zijnde het waarborgen of verbeteren van de kwaliteit van zorg en dienstverlening, heeft ieder (her)onderzoek een eigen doel. In dit hoofdstuk staan de diverse doelen per onderdeel beschreven. Genoemde doelen sluiten aan op de in de kaderstelling genoemde programmadoelen van de programma’s 2.1 Werk en Inkomen, 2.2 Zorg en Ondersteuning en 2.3 Jeugd en Onderwijs. Daarnaast is het vaststellen van een kwaliteitsborging in de wettelijk voorgeschreven (Participatiewet en Wmo2015). ParticipatiewetOp grond van artikel 53a lid 6 Participatiewet vindt periodiek een heronderzoek plaats om de recht- en de doelmatigheid te bewaken van de verstrekte uitkering en/of voorziening.Schuldhulpverlening Op grond van artikel 3 lid 1 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de richtlijnen van de NVVK – waarvan de gemeente lid is – vindt periodiek een heronderzoek plaats om de voortgang van het schuldentraject te bewaken en een duurzame oplossing voor cliënt en schuldeisers te bewerkstellingen.Zorg en OndersteuningOp grond van artikel 2.3.9 van de Wet maatschappelijke ondersteuning vindt er periodiek een heronderzoek plaats van de toegekende maatwerkvoorziening om te onderzoeken of de voorziening nog altijd op maat en/of passend is.JeugdwetEr vindt periodiek een evaluatie plaats van de toegekende maatwerkvoorziening en de inzet van de gezinscoach om te onderzoeken of de voorziening nog altijd op maat en/of passend is. 3. Participatiewet3.1. RechtmatigheidIn het rechtmatigheidsonderzoek wordt vastgesteld of de (hoogte van) de verstrekte uitkering of inkomensvoorziening correct is. Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds een onderzoek uit te voeren ten aanzien van alle onderstaande onderdelen. Dit is afhankelijk van situatie zoals bijvoorbeeld een melding op het inlichtingenformulier welke gevolgen kan hebben voor de uitkering, nakomen opgelegde verplichtingen zoals inleveren facturen e.d..Uitkering/inkomensvoorzieningOnderzoek en frequentieParticipatiewetSignalen van het Inlichtingenbureau. Deze signalen bepalen tevens de frequentie van de onderzoeken.Periodiek bijzondere bijstand Signalen van het Inlichtingenbureau. Deze signalen bepalen tevens de frequentie van de onderzoeken.Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)Signalen van het Inlichtingenbureau. Deze signalen bepalen tevens de frequentie van de onderzoeken.Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)1.Ioaz-gerechtigde: direct na bedrijfsbeëindiging2.Ioaz-gerechtigde i.v.m. vermogensvaststelling:een éénmalig onderzoek om het vermogen na bedrijfsbeëindiging vast te stellen en heeft in principe plaats 6 maanden na de toekenning3.Tussentijds: op grond van signalen van het Inlichtingenbureau. Deze signalen bepalen tevens de frequentie van de onderzoeken.Zelfstandigen (Bbz2004)Levensvatbaarheid onderneming:1.Bbz-gevestigde: iedere 12 maanden;2.Starter: iedere 6 maandenDebiteurenonderzoekenTerugvordering1.Cliënten die een uitkering ontvangen: Onderzoek bij beëindiging verrekening op lopende uitkering;1.Cliënten die geen uitkering meer ontvangen:•signalen van het Inlichtingenbureau en/of;•heronderzoek leenbijstand handhaven, zijnde 60 maanden zoals beschreven onder ‘leenbijstand’.LeenbijstandNa 60 maanden vanaf datum toekenning leenbijstand op grond van artikel 22 beleidsregel bijzondere bijstand (aflossing leenbijstand) ten behoeve beoordeling ambtshalve kwijtschelding.Zelfstandigen (Bbz2004)1.Bepalen ‘om niet’ na 1 jaar vanaf datum toekenning tenzij de definitieve vaststelling in de aanvraag afgehandeld kan worden;2.Bepalen rentereductie:•1 jaar na de kredietverstrekking•2 jaar na de kredietverstrekking1.Levensvatbaarheid 12 maanden na de toekenning tenzij bij de aanvraag is geconstateerd dat dit na 6 maanden dient plaats te vinden.Verhaal1.signalen van het Inlichtingenbureau en/of;2.beëindigingsonderzoek uitkering onderhoudsgerechtigde.Thema-onderzoeken Sociale RechercheIedere 12 maanden op grond van een bepaald thema onder leiding van de sociale recherche.3.2 DoelmatigheidIn het doelmatigheidsonderzoek wordt invulling gegeven aan de opdracht tot ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en richt zich met name om de uitstroom- en participatiemogelijkheden van cliënt.TrajectOnderzoek en frequentieCliënten met actief traject Doorlopende begeleiding in het traject naar werk dan wel activering. De frequentie is maatwerk en afhankelijk van de behoefte en/of noodzaak.Cliënten zonder actief traject én:1.Vrijgesteld met blijvende medische beperkingen: via een servicegesprek, telefonisch dan wel op afspraak, wordt aan de hand van de verkorte vraagverheldering de actuele levensdomeinen besproken. Dit gesprek vindt minimaal 1 maal 36 maanden plaats.1.Vrijgesteld met tijdelijk medische beperkingen;afhankelijk van de inschatting herstelperiode, minimaal 1 maal per 12 maanden;1.Maximale participatie behaald:Via een servicegesprek, telefonisch dan wel op afspraak, wordt aan de hand van de verkorte vraagverheldering de actuele levensdomeinen besproken. Dit gesprek vindt minimaal 1 maal 24 maanden plaats.Het servicegesprek kan aanleiding zijn om een extra heronderzoek in te plannen.4. SchuldhulpverleningOnderstaande heronderzoeken hebben uitsluitend betrekking op toegekende aanvragen schuldhulpverlening (dus niet op het voortraject zoals ‘informatie en advies’).Soort regelingOnderzoek en frequentieMinnelijke regeling Voortgang regeling, 1 maal per 12 maanden.SaneringskredietZie Participatiewet, paragraaf 3.1, debiteurenonderzoek onder ‘leenbijstand’.NazorgHet aantal contactmomenten wordt op individuele basis vastgesteld doch minimaal 1x per 12 maanden na beëindiging van de schuldhulpverlening.5. WMOBasis uitgangspunten t.a.v. heroverwegingen binnen de Wmo.Een heroverweging vindt plaats op initiatief van de burger of bij bepaalde mutaties uit de basis registratie personen. Bij een nieuwe ondersteuningsvraag worden alle ingezette voorzieningen meegenomen en, indien nodig, heroverwogen.Soort maatwerkvoorzieningOnderzoek en frequentieAanvullend onderzoek indien PGBHulp bij huishouden Heroverweging na afloop van de indicatie, maximaal 5 jaar na ingangsdatum indicatie.Vooraf: Controle zorgovereenkomst Gedurende indicatie bij signaal van fraude vanuit SVBHulpmiddelenEenmalige indicatie, onderzoek op basis van signaal leverancierIndien nieuwe melding binnen 7 jaar na indicatie wordt de eerste indicatie heronderzocht m.b.t. besteding van het budgetWoning aanpassingenEenmalige indicatie, bij grote aanpassingen (>5.000,-) onderzoek na realisatie.Collectief vervoerDoorlopende indicatie, indien er1 jaar geen gebruik van is gemaakt, vervalt de indicatie.Geen pgb mogelijkBegeleiding Heroverweging na afloop van de indicatie, de indicaties hebben gemiddeld een looptijd van 1 jaar.Vooraf: Controle zorgovereenkomst Gedurende indicatie bij signaal van fraude vanuit SVBDagbestedingHeroverweging na afloop van de indicatie. De indicatie wordt op basis van maatwerk vastgesteld. Vooraf: Controle zorgovereenkomst Gedurende indicatie bij signaal van fraude vanuit SVB.Logeren Heroverweging na afloop van de indicatieVooraf: Controle zorgovereenkomst Gedurende indicatie bij signaal van fraude vanuit SVB.De kwaliteit van de aanbieders wordt geborgd in de regionale (raamwerk-) overeenkomsten. Daarnaast wordt de inzet van de specifieke aanbieder(s) geëvalueerd na afloop van de indicatie, er wordt dan bekeken of de in het ondersteuningsplan gestelde doelen behaald zijn.Er is een regionale toezichthouder Wmo die bij een door de aanbieder gemelde calamiteit onderzoek uitvoert.6. JeugdwetTen aanzien van maatwerkvoorzieningen die geleverd worden na een verwijzing van gecertificeerde instellingen, huisarts, specialist etc. heeft de gemeente geen zeggenschap/bemoeienis. In deze situaties is de gemeente enkel verantwoordelijk voor het afgeven van de beschikking. Er wordt overigens wel gewerkt aan een verbetering van overleg/afstemming met bedoelde verwijzers.Soort voorziening/hulpvraagOnderzoek en frequentieJeugdhulp (ZIN en PGB)Casemanagement in het maatwerktraject. De frequentie is maatwerk en afhankelijk van de behoefte en/of noodzaak.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwspeelenmaas.nl Redactie

Lokaalnieuwspeelenmaas.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Peel en Maas. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Peel en Maas

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.